بهترین روش ها برای رونق کسب و کار اینترنتی

رونق یک کسب و کار اینترنتی به معنای جذب مشتری بیشتر از فضای مجازی ، فروش بیشتر و کسب درآمد بالاتر از طریق موتورهای جستجو ، شبکه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین می باشد. در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارهای سنتی را با مشکلا جدی روبرو کرده ، راه اندازی یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی ، سئو سایت ، فعالیت در اینستاگرام و… می تواند مشتریان و مخاطبین بیشماری را برای شما تامین نماید. در این مطلب بهترین روش هایی که می تواند در رونق کسب وکارهای آنلاین تاثیر فوق العاده ای داشته باشد را توضیح می دهیم.

به یاد داشته باشید که راه اندازی یک وب سایت ، تنها یک قدم در مسیر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است ، پس از آن شما باید با روش های بازاریابی آنلاین مثل سئو ، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، لینک سازی ، بنرهای تبلیغاتی و ایمیل مارکتینگ ، وب سایت خود را به بهترین نحو در معرض دید کاربران قرار دهید تا به فروش و کسب درآمد اینترنتی امید داشته باشید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به فعالیت های تجاری گفته می شود که در فضای مجازی و با استفاده از قابلیت های اینترنت انجام می شوند. این فعالیتها می تواند از طریق شبکه های اجتماعی باشد یا موتورهای جستجو و یا از طریق ایمیل. کسب وکار اینترنتی شاخه ای از تجارت الکترونیک است که فقط به اینترنت محدود می شود.

طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی ، بهینه سازی و سئو سایت ، راه اندازی یک صفحه فروش یا ارائه خدمات در اینستاگرام و فیسبوک ، کسب درآمد از طریق سئو ، کسب درآمد از طریق یوتیوب ، انواع خدمات آنلاین ، همگی روش هایی برای کسب درآمد در فضای مجازی هستند. در این نوع تجارت ، شما در بستر اینترنت ، بازاریابی می کنید ، مشتریان شما همگی از فضای مجازی با محصولات یا خدمات شما آشنا می شوند ، ولی فرآنید دادوستد و نقل و انتقال پول می تواند هم در اینترنت و از طریق درگاه پرداخت و هم بصورت سنتی انجام شود.

بهترین اقدامات برای رونق کسب و کار در دوران کرونا

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از کسب و کارهای سنتی آسیب دیده اند و تمایل عموم مردم به خرید حضوری و مراجعه به فروشگاه ها کاهش یافته است. اما در عوض وب سایتها ، فروشگاه های اینترنتی و به طور کلی صنایعی که از طریق اینترنت با مخاطبان خود ارتباط برقرار کردند ، به دلیل تمایل بیشتر به خرید اینترنتی در دوره اپیدمی کرونا ، حتی توانسته اند سود و فروش خود را افزایش دهند.

باتوجه به اینکه یک سال از شیوع کرونا در ایران می گذرد و به نظر می رسد این شرایط تا ماه های بعد نیز ادامه خواهد داشت ، بهترین اقدام برای رونق کسب و کار سنتی ، ورود به اینترنت و راه اندازی وب سایت و ایجاد شرایط کسب و کار اینترنتی می باشد.

بسیاری از روش های بازاریابی انلاین ، مثل تبلیغات در اینستاگرام ، تبلیغات گوگل ، تبلیغات در سایت های پربازدید ، اگرچه هزینه بالایی دارند ، اما شما را با طیف وسیعی از کاربران مواجه می کنند که با انتخاب صحیح روش و کانال تبلیغاتی خود می توانید مشتریان بیشماری را جذب نمایید.

اما کم هزینه ترین اقدام برای ورود به تجارت اینترنتی ، طراحی سایت و سپس بهینه سازی و سئو سایت می باشد تا با ارتقا رتبه در گوگل ، در بلندمدت و با کمترین هزینه ممکن ، بیشترین مخاطب را بدست آورید. طبق آمار ، تعداد جستجوها و استفاده کاربران از موتور جستجوی گوگل پس از شیوع کرونا ، نه فقط در ایران بلکه در سرتاسر جهان رشد چشمگیری داشته که ناشی از کاهش تمایل افراد برای مراجعه حضوری به خرید می باشد.

روش های بازاریابی آنلاین برای کسب و کار بهتر

اینترنت مملو از کاربرانی است که به دنبال محصولات ، خدمات و اطلاعات مورد نظر خود می گردند. شما هر روشی را که امتحان کنید بر مخاطبان شما افزوده می شود. اما چند نکته را باید بدانید! اولا اینکه بهترین روش و متناسب با کسب وکار یا محصولات خود را انتخاب کنید. چه روشی بیشتر به شما کمک می کند؟ دوم ، مشتریان هدف خود را بیابید. مشتریان بالقوه شما ، به چه شکل ، محصولات یا خدمات مشابه شما را در اینترنت پیدا می کنند؟ از طریق جستجو در گوگل ؟ یا شبکه های اجتماعی ؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چه رده سنی دارند؟ محصولاتی که ارائه می دهید برای بزرگسالان ارائه می شود یا کودکان؟ برای اینکه بتوانید بهترین روش بازاریابی آنلاین برای رونق کسب و کار خود را بیابید ، باید به ده ها سوال این چنینی پاسخ دهید.

در هر حال ، می توان گفت با هر روش و تکنیکی که اقدام به بازاریابی اینترنتی کنید ، به دلیل توسعه اینترنت در سرتاسر دنیا و افزایش کاربران اینترنتی ، صد در صد تعداد مشتریان بیشتری نسبت به کسب و کار  سنتی بدست می آورید. فضای مجازی یک جهان بی پایان از کاربران و مشتریان بالقوه است. با راه اندازی یک تجارت اینترنتی ، شما نه تنها به کاربرانی در شهر و کشور خود بلکه به مشتریان بین المللی نیز دسترسی دارید.

بهترین روش های بازاریابی اینترنتی برای رونقش کسب و کار در دوران کرونا

در اینترنت هرچه که فکرش را بکنید خرید و فروش می شود. متاسفانه عده ای افراد که با مزایای کسب و کارهای اینترنتی آشنایی ندارند و کماکان بصورت سنتی فعالیت می کنند ، موقعیت های طلایی فراوانی را از دست داده اند. اما رفته رفته به رقبا در تمام صنیع در اینترنت افزوده می شود ، پس باید سریع دست به کار شوید و پیش از شدیدتر شدن این رقابت ، جای پای خود را در اینترنت محکم نمایید.

بهترین روش هایی که می تواند به رونق کسب و کار شما در اینترنت کمک کند موارد زیر هستند که هرکدام را با جزئیات توضیح می دهیم:

  • سئو و بهینه سازی سایت
  • بازاریابی محتوا
  • انتشار رپورتاژ در سایت های خبری
  • ثبت لینک های تبلیغاتی
  • ویدئو مارکتینگ در یوتیوب
  • تبلیغات کلیکی
  • گوگل ادوردز
  • بنر تبلیغاتی در سایتهای پربازدید
  • ارسال ایمیل تبلیغاتی

سئو و بهینه سازی سایت

بهترین و پربازده ترین روش برای رونق کسب و کار اینترنتی که بر پایه طراحی سایت راه اندازی شده است ، سئو سایت می باشد. معنی سئو که از کلمه seo گرفته شده ، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است . سئو مجموعه اقداماتی است که برای ارتقای یک سایت در موتورهای جستجو و بطور ویژه گوگل انجام میشود.  گوگل در طی روز ، صدها میلیون بازدید کننده دارد که هرکدام با جستجوی عبارات و کلمات قصد یافتن محصول ، خدمات یا اطلاعاتی خاص را دارند. تنها سایتهایی می توانند این حجم بالای بازدید را از آن خود کنند که بهینه سازی شده باشند ، یعنی با معیارها و استانداردهای گوگل منطبق باشند که این امر به کمک سئو محقق می شود. مهم ترین اقدامات سئو برای افزایش بازدید سایت ، شامل تولید محتوا ، لینکسازی ، بهینه سازی قالب سایت وردپرس و طراحی نسخه موبایل سایت است.

اهمیت سئو سایت در رونق کسب و کار اینترنتی

یکی از مزایای سئو این است که نسبت به سایر روش های بازاریابی اینترنتی بسیار کم هزینه تر است ، از طرفی از سئو به عنوان یک سرمایه گذاری عالی برای کسب و کارهای اینترنتی یاد می شود. یعنی زمانی که سایت شما به صفحه اول گوگل رسید ، دیگر نیازی به تبلیغات برای دسترسی به مشتری ندارید ، بلکه مشتری و کاربران شما را می یابند.

اگرچه تعداد زیادی وب سایت و فروشگاه اینترنتی وجود دارد ، اما تنها بخشی از آنها موفق بوده اند و دقیقا سایت هایی که سئو و بهینه سازی را به خوبی انجام داده اند توانسته اند جایگاه محکم و با اعتباری را نزد کاربران بدست آورند. دیجی کالا ، دیوار ، ورزش۳ ، ایمالز ، ترب ، شیپور و … وب سایت هایی هستند که با سئو توانسته اند بازدید بالا و رتبه خوبی در گوگل کسب کنند.

در دوره شیوع کرونا سئو محلی برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد و در مقاله اهمیت سئو محلی برای کسب و کارها در دوران کرونا این مسئله و نحوه انجام سئو محلی دقیقا توضیح داده شده است

بازاریابی محتوا

بازاریابی یا تولید محتوا ، یکی از بهترین روش های بازاریابی محسوب می شود که با پیدایش اینترنت شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته و فرآیند بازاریابی محتوا در اینترنت بسیار بهتر ، سریعتر و موثرتر انجام می شود. امروزه با راه اندازی یک وبسایت و حتی یک وبلاگ ساده می تواند اقدام به انتشار محتوا نمود و اگر اصول سئو و تولید محتوا به خوبی رعایت شود این محتوا می تواند توسط میلیون ها کاربر مشاهده شود.

اهمیت تولید محتوا برای سئو و رونق کسب و کار اینترنتی

در بازاریابی محتوا ، شما می توانید به معرفی محصولات ، خدمات و کسب و کار خود بپردازید. محتوا نه فقط متنی ، بلکه می تواند ترکیبی از تصاویر ، متن ، صوت و ویدئو باشد که در این صورت جذابیت بیشتری هم برای مخاطبان دارد.

انتشار رپورتاژ در سایت های خبری

یکی از اقداماتی که می توان برای رونق کسب و کار در اینترنت انجام داد ، انتشار محتوای تولید شده در سایت های پربازدید و به خصوص سایت های خبری است که در طول روز توسط افراد زیادی بازدید می شوند. ایرنا ، تابناک ، فرارو و… سایت هایی هستند که مخاطب زیادی دارند و معمولا علاوه بر اخبار ، محتوای تبلیغاتی نیز در انها مشاهده می شود. شما می توانید به کمک متخصصین تولید محتوا یک متن فوق العاده تاثیرگذار تهیه کنید و سپس در یکی از سایت های خبری منتشر نمایید. رپورتاژ آگهی به علت بازدید بالایی که دارد ، موجب بهبود سئو سایت شما می شود و اگر حتی سایتی هم نداشته باشید و قصدتان معرفی شرکت یا کسب و کارتان باشد می تواند کاربران متفاوتی را هدف قرار دهد و بازده بالایی را می توان برای رپورتاژ هایی که در سایت های پربازدید منتشر می شوند متصور بود.

بک لینک تبلیغاتی

بک لینک ، به لینک هایی میگوییم که از یک سایت با دامنه متفاوت به وب سایت ، لینک کانال تلگرام ، صفحه اینستاگرام و یا هر صفحه مورد نظر شما داده می شود. معمولا سایتهای تبلیغاتی با دریافت هزینه ، در قسمت فوتر یا سایدبار لینک هایی از سایر سایت ها ، مصولات و خدمات شرکت ها را درج می کنند. اگر از سایتهایی که در روز بازدید های بالای چندهزار تایی را دارند ، بک لینک بگیرید ، بدون شک تعداد زیادی از آنها که به دنبال محصول یا خدماتی این چنین هستن ، با دیدن لینک موردنظر روی آن کلیک می کنند.سپس باید شما توان خود را برای متقاعد کردن آنها و تبدیل به مشتری به کار بگیرید. مانند رپورتاژ ، ساخت بک لینک از سایت های معتبر می تواند سئو سایت را بهبود دهد و اتوریتی دامنه سایت را بالا ببرد.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از روش هایی که به رونق کسب و کار شما کمک می کند ، تبلیغات در شبکه های اجتماعی مجازی است. اینستاگرام ، فیسبوک ، لینکدین جز محبوبترین رسانه های اجتماعی آنلاین هستند که کاربران زیادی دارند. در ایران به علت محبوبیت بیشتر اینستاگرام و دسترسی راحت تر به این شبکه اجتماعی ، بسیاری از مشاغل در این شبکه اجتماعی تبلیغات خود را انجام می دهند. اگرچه این روش کمی پر هزینه است ، اما تبلیغات در صفحات پربازدید و با دنبال کننده بالا ، بسیار زودبازده و مثبت است. معمولا افراد و صفحاتی که دنبال کننده چند میلیونی یا چندصد هزار نفری دارند در ازای دریافت مبلغی ، لینک سایت ، آدرس صفحه و محصولات و خدمات شما را در پست و استوری تبلیغ می کنند. لینکسازی در شبکه های اجتماعی به سئو سایت شما هم کمک می کند و موجب افزایش اعتبار سایت می شود.

ویدئومارکتینگ در یوتیوب

بدون شک ، ویدئو محبوب ترین نوع محتوا برای کاربران اینترنتی است. شما می توانید با تولید ویدئو از محصولات ، معرفی خدمات ، مصاحبه با همکاران و مدیران و یا بسیاری ایده های دیگر ، توسط کاربران بیشماری دیده شوید. برای انتشار ویدئو چه سایتی بهتر از یوتیوب؟ یوتیوب با بازدیدهای میلیونی در روز ، بهترین پلتفرم به اشتراک گذاری ویدئو در اینترنت است. اگرچه از طریق اینستاگرام نیز می توانید ویدئو مارکتینگ را انجام بدید اما چون ویدئوهای یوتیوب بهتر و بیشتر در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده می شوند ، شما با یک تیر دو نشان می زنید و هم از طریق خود یوتیوب و نیز از طریق جستجوی گوگل ، بازدید های بالا کسب می کنید که عاملی موثر در رونق کسب و کار اینترنتی شماست.

تبلیغات کلیکی

این نوع تبلیغات که به تبلیغات کلیکی یا ppc شناخته می شوند ، در مدت زمان بسیار کم ، مشتریان زیادی را برای هر کسب و کاری تامین می کنند. تبلیغات کلیکی معمولا در موتورهای جستجو مثل گوگل ، یا سایت های پربازدید و یا شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک انجام می شوند. اگرچه کمی هزینه بر هستند و هزینه تبلیغات بصورت ارزی از شما دریافت می شود ، اما این مزیت را دارد که شما به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می کنید. یعنی زمانی هزینه از شما دریافت می شود که کاربری روی لینک سایت ، محصولات یا خدمات شما کلیک کند. در این صورت مطمئن هستید که راه زیادی از جذب مخاطب هدف و مشتری بالقوه را طی کرده اید و تبلیغات شما کاملا موثر و رونق بخش کسب و کارتان خواهد بود.

گوگل ادوردز

محبوب ترین و شناخته شده ترین روش تبلیغات کلیکی ، گوگل ادوردز است که بازده بسیار بالایی دارد. به این صورت که شما به ازای عبارات کلیدی پر جستجو در گوگل ، تبلیغ خود را در این موتور جستجو ثبت می کنید و لینک سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می شود و هر زمان که کاربر روی آن کلیک کند و وارد سایت شما شود ، هزینه دریافت می شود. گوگل ادوردز برای کسب و کارهای اینترنتی مناسب است که بصورت سایت و فروشگاه اینترنتی اداره می شوند. اما سایر انواع تبلیغات کلیکی می توانند حتی به صفحات شما در شبکه های اجتماعی یا لینک تلگرام نیز متصل شوند.

بنر تبلیغاتی در سایت های پربازدید

احتمالا به بنرهایی که در سایت های پربازدید مثل ورزش سه یا فرارو درج شده دقت کرده اید. بنر هایی که به معرفی یک شرکت ، محصولات یا کسب و کار خاصی می پردازند. درج بنر تبلیغاتی در سایت های پربازدید مثل ورزش۳ بسیار موثر است و با تامین تعداد زیادی کاربر به رونق یک کسب و کار در فضای مجازی کمک می کند. هرچه که از سایت معتبر و پربازدیدتری بنر تبلیغاتی اینترنتی اجاره کنید ، باید هزینه بیشتری بپردازید اما در عوض بازدید بیشتری هم کسب می کنید.

ارسال ایمیل تبلیغاتی

یکی از اولین روش های بازاریابی اینترنتی که کماکان هم در رونق کسب و کار ها تاثیر دارد ، ارسال ایمیل تبلیغاتی است. شما می توانید بصورت هدفمند و با جمع اوری اطلاعات ایمیل مخاطبانی که احتمال می دهید جز جامعه و مشتریان هدف شما باشند ، به آنها ایمیل ارسال کنید. ایمیل مارکتینگ می تواند شامل معرفی محصولات ، خدمات ، معرفی شرکت ، اطلاعاتی در رابطه با کسب و کار شما و یا نظرسنجی و سایر موارد باشد. ایمیل مارکتینگ هم بصورت مستقیم در جذب مشتری و هم غیرمستقیم مثلا با تاثیر مثبت در سئو سایت می تواند در کسب و کار شما موثر باشد.

نقش اینترنت در رونق کسب و کار

پیدایش اینترنت ، تاثیر زیادی بر زندگی ما گذاشته است. یکی از مهم ترین تاثیرات آن بر کسب و کار ها بوده که توانسته بصورت مثبت خود را نشان دهد. با پیدایش اینترنت نه فقط اشکال جدیدی از کسب و کارها پدیدار شده ، بلکه بسیاری از کسب و کارهای سنتی نیز با ورود به فضای مجازی رونق گرفته اند.

نقش اینترنت در رونق کسب و کار

تاثیرات و نقش اینترنت در رونق کسب و کار را می توان به دلایل زیر دانست:

ارتباطات: اینترنت ارتباطات را سریع و مقرون به صرفه می کند. کسب و کارها به کمک فناوری های اینترنتی مانند وب ساین ها ، تماس های ویدئویی اسکایپ ، ایمیل و کنفرانس ویدئویی برای برقرار ارتباط با مشتریان بهره می برند.

رشد: اینترنت نقش زیادی در رشد کسب و کارها دارد. این فرصت را به مشاغل می دهد تا مخاطبان گسترده تری در جهان داشته باشند. تبلیغات از طریق اینترنت نیز راهی برای افزایش فروش و رسیدن به سطح رشد مطلوب است.

بازاریابی: یکی از نقش های اینترنت در رونق کسب و کار مربوط به بازاریابی و تبلیغات است. اکثر مشاغل از اینترنت برای معرفی محصولات و خدمات خود به مخاطبان جهانی بهره می برند. برجسته ترین فناوری های اینترنتی در اینجا شامل موتورهای جستجو مانند گوگل است که اهمیت مفهوم سئو سایت را نیز نشان می دهد.

از دیگر تاثیرات اینترنت بر رونق کسب و کارها می توان به افزایش خرید آنلاین ، کاهش هزینه ها ، حذف واسطه ها ، ایجاد فرصت های جدید کسب درآمد اشاره کرد

سایت backority اولین و برترین سیستم خرید و فروش بک لینک و رپورتاژ آگهی ایرانی.