در صورتی که نتيجه تست پاپ اسمیر طبيعي نباشد امکان دارد کولپوسکوپی توصیه شود. کولپوسکوپی (به انگلیسی:colposcopy) یک روش تشخیصی پزشکی براي بررسی یک دید و مقیاس روشن از دهانهٔ رحم و بافت های واژن و اندام تناسلی زنان است. بسياري از ضایعات ضعيف و ضایعات خطرناک در این مناطق خصوصیت های قابل تشخیصی دارند که میتوانند از طريق معاینه تشخیص داده شوند.

 

این کار با استفاده از کولپوسکوپ انجام ميشود که دید بزرگ و کاملی را از ناحیه های داخلی اندام تناسلی زنان فراهم ميکند و اجازه ميدهد تا کولپوسکوپیست با مشاهدهٔ دقیق از عادی بودن بافت ظاهری یا غیرطبیعی آن و نتایج بافت برداری و بیوپسی های آزمایشگاهی براي بررسی معاینهٔ پاتولوژیک مطمئن شود.

هدف اصلی از کولپوسکوپی جلوگيري از سرطان سرویکس یا دهانهٔ رحم با تشخیص ضایعات پیش سرطانی زودرس و درمان آن هاست.

دلایل انجام کولپوسکوپی چیست؟
ممکن است علل آن مشاهده ناهنجاری در تست پاپ اسمیر یا معاینه لگن باشد. کولپوسکوپی براي تشخیص موارد زیر ممکن است استفاده شود:
– زگیل تناسلی( ویروس HPV)
– اطلاعاتی در مورد دهانه رحم
– تغييرات پیش سرطانی بافت های دهانه رحم
– تغييرات پیش سرطانی در بافت واژن
– تغييرات پیش سرطانی در اطراف دهانه واژن

زمان انجام تست کولپوسکوپی:
این ازمایش بهتر است زمانی انجام شود که زنان در دورهٔ قاعدگی خود نیستند.

 

کولپوسکوپی,کولپوسکوپی رحم,کولپوسکوپی چیست کولپوسکوپی چیست

کولپوسکوپی چطور انجام می شود؟
شما براي کولپوسکوپی باید لباس خود را از کمر به پائین درآورید. به شما کاوری داده ميشود تا پاهای خود را بپوشانید. شما به پشت روی میز معاینه دراز می کشید و پاهای خود را باز کرده، زانوهای خود را خم می کنید و پاشنه های پای خود را روی رکاب ها قرار می دهید.

 

پزشک ابزاری به اسم اسپکولوم را که با ماده های لیز اغشته شده وارد واژن ميکند. به این ترتیب دیواره های واژن براي کولپوسکوپی باز ميشود . در بعضی موارد دهانه رحم و واژن امکان دارد با محلول سرکه یا رنگ ید شست و شو داده شود تا ناحیه ها غیر طبیعی بهتر رویت شود.

در ادامه پزشک از طريق کولپوسکوپ سرویکس و واژن را معاینه ميکند . گاهی وقت ها پزشک امکان دارد با استفاده از کولپوسکوپ عکس هایی را براي سابقه پزشکی بگیرد. در صورت لزوم، پزشک از نواحی مشکوک نمونه برداری ميکند (بیوپسی). پزشک امکان دارد از بی هوشی موضعی براي انجام بیوپسی استفاده کند. به همین علت امکان دارد اندکی گرفتگی خفیف ایجاد شود.

 

بعضی پزشکان بیماران خود را تشویق ميکنند تا پیش از انجام کولپوسکوپی همراه با بیوپسی از ضد درد خفیفی مثل ایبوپروفن استفاده کنند برای این که امکان دارد کولپوسکوپی اندکی با درد همراه باشد نمونه ای که برداشته ميشود به ازمایشگاه و پیش متخصصی به اسم پاتولوژیست ارسال ميشود تا زیر میکروسکوپ بررسی شود. پاتولوژیست در صورت کشف ضایعات پیش سرطانی و یا سرطانی پزشک متخصص زنان را باخبر خواهد کرد.

نکات مهم پیش از انجام کولپوسکوپی:
دست کم ۲۴ ساعت پیش از انجام کولپوسکوپیشما نباید کارهای زیر را انجام دهید:
– دوش گرفتن
– استفاده از داروهای واژینال
– رابطهٔ جنسی
– استفاده از تامپون

عوارض کولپوسکوپی چیست؟
خطرات ناشی از کولپوسکوپی و بافت برداری حداقل هستند، ولی عوارض نادر عبارتند از:
– خون ريزي شدید که بیش از دو هفته طول میکشد
– تب و یا لرز
– عفونت، مثل ترشحات سنگین، زرد و یا بد بو از واژن
– درد لگن

درصورتی که هر کدامیک از این علایم را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس حاصل فرمائید. کولپوسکوپی و بافت برداری مشکلی براي باردار شدن به وجود نمی آورد.

 

کولپوسکوپی,کولپوسکوپی رحم,کولپوسکوپی چیست

کولپوسکوپی و بیوپسی رحم

هزینه کولپوسکوپی چه قدر است؟
هزینه کولپوسکوپی بستگی به این دارد که شما احتیاج به بیوپسی و نمونه برداری داشته باشید یا خیر؟

بر اساس متغیرهای گوناگون هزینه کولپوسکوپی متغیر است. پیشنهاد می کنیم براي دریافت هزینه دقیق کولپوسکوپی با مطب دکتر خود تماس حاصل نمایید.

اما خبر خوب این است که از آنجایی که این شیوه، یک شیوه تشخیصی و معاینه پیشرفته است، بیمه ها قسمتی از هزینه کولپوسکوپی را پوشش می‌دهند.

از آنجایی که کولپوسکوپی یک شیوه تشخیصی است و پزشک با استفاده از آن سرطان دهانه رحم را تشخیص ميدهد اغلب بیمه های تکمیلی هزینه آن را پوشش می‌دهند و بیماران نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.