چگونه ماهی را بر روی باربیکیو کبابی کنیم؟

عده اي از افراد از کباب کردن ماهی در باربیکیو اجتناب می‌کنند. چیزی بـه خصوص در مورد از هم پاشیدن ان و از بین رفتن یک تکه ماهی زیبا وجوددارد. اما حقیقت این اسـت کـه یادگیری نحوه کباب کردن ماهی در باربیکیو  «BBQ» بـه طرز شگفت آوری راحت اسـت.

 

و نتایجی کـه از کباب کردن ماهی بدست می آورید بسیار خوشمزه تر از ان چیزی اسـت کـه می توانید در آشپزخانه خود بـه دست آورید. ناگفته نماند کـه علیرغم تلاش ما، وادار نخواهید بود با بوی قوی کـه همیشه در سراسر خانه پخش می شود، دست و پنجه نرم کنید.

اما بـه طور جدی، هیچ دلیلی وجود ندارد کـه ماهی بـه طور منظم در فهرست دستور العمل هاي‌ شـما برای پختن در بهترین BBQ شـما قرار نگیرد. یادگیری نحوه پخت یک ماهی کبابی کامل بـه شـما یک غذای اصلی و همچنین یک غذای سالم و مملو از طعم می دهد. بـه نظر می‌رسد ماهی در BBQ یکی از ان چیزهایی اسـت کـه مردم از ان دوری می‌کنند، اما ما واقعا نباید اینکار را انجام دهیم. پختن ماهی روی آتش، بـه نظر من، بهترین کار اسـت – همه ی طعم‌هاي‌ دودی را دریک تکه ماهی لطیف آزاد می کند یا واقعاً طعم قوی در صدف‌ها را برجسته میکند.

 

کباب کردن ماهی در باربیکیو در ۶ مرحله آسان

پختن یک ماهی کامل روی گریل، کاملاً بهترین راه برای کباب کردن ماهی اسـت. یک ماهی کامل تازه کبابی میتواند نقطه قوت یک مهمانی BBQ باشد. و هنگامی کـه این نکات تخصصی برای کباب کردن ماهی رعایت شود، نه تنها باورنکردنی بـه نظر میرسد، بلکه طعم ان نیز عالی خواهد بود.

 

میتوانید تقریبا هر ماهی را روی گریل بپزید. اما این کـه چه ماهی را انتخاب میکنید، نحوه پخت ان را تعیین میکند. سالمون و سایر ماهی‌هاي‌ روغنی انتخاب‌هاي‌ طبیعی برای گریل هستند، زیرا بعید اسـت خشک شوند و طعم دودی لذیذی بـه خود بگیرند. ماهی سفید هم خوب کار میکند، اما حتی پخت کمتری هم میبرد. بهتر اسـت ماهی‌ ها را در فویل حلبی با کره و گیاهان بچید، سپس کباب کنید.

 

برخی ماهی‌ها مانند ماهی خال مخالی را می توانید مستقیماً روی زغال چوب یا بریکت بپزید، و همچنین میتوانید مقداری چیپس دودی برای طعم بیشتر اضافه کنید. ماهی خال مخالی، راهب ماهی، ماهی باس همه ی این ها ماهی هاي‌ گوشتی جامد هستند.

 

ماهی هاي‌ پوسته پوسته مانند ماهی کاد چندان خوب نیستند. بنابر این در حالی کـه ماهی پوسته پوسته را می توان روی یک گریل در فضای باز پخت، ممکن اسـت بخواهید از سبد ماهی استفاده کنید یا در فویل بپیچید تا ماهی از هم نپاشد.

 

ماهی راهب، ماهی کاد، شاه میگو و شاه ماهی برای کباب ها ایده آل هستند. سیخ با سبزیجات انتخابی شـما اگر از سیخ هاي‌ چوبی استفاده می کنید، ابتدا ان ها را خیس کنید تا از سوختن ان ها جلوگیري کنید.

اگر میخواهید طعم ماهی را خوب و ساده نگه دارید، هیچ چیز بهتر از لیموی تازه و گیاهان تازه نیست. من کاملاً مریم گلی سوخته را دوست دارم کـه می توانید ان را روی شعله لخت یا در حالی کـه باربیکیو زغالی یا گازی شـما در حال گرم شدن اسـت انجام دهید. یکی از موارد مورد علاقه استفاده از سس تند کـه در کشورهایی مانند مالزی بسیار رایج اسـت و بـه خوبی با ماهی کامل کار می کند. حتی یک گزینه گرم کننده برای باربیکیو زمستانی نیز خواهد بود.

 

من دوست دارم یک ماهی را کامل روی آتش بپزم، زیرا این حداقل سر و صدا اسـت. قبل از کباب کردن روی زغال‌هاي‌ آتش باز، داخل ماهی رابا سبزی‌هاي‌ تازه نرم، لیموی برش داده شده پر کنید و با سخاوت در قسمت بیرونی ماهی مزه دار کنید. هنگامی کـه ماهی خودرا انتخاب کردید، مطمئن شوید کـه فلس کرده، خشک کرده و روغن هردو طرف را آماده کرده و روی گریل خود قرار دهید.

گام مهمی در هنگام کباب کردن ماهی، روشن کردن یک BBQ و از قبل گرم کردن ان در بالا اسـت. این بـه چند روش کمک خواهد کرد. اول، ماهی را کاراملی می کند و علائم گریل تعریف شده را ارائه می کند تا طعم فوق العاده اي را کـه همه ی کباب پزها دوست دارند، ارائه دهد.

 

ثانیا، مدت زمانی کـه ماهی شـما در حال پخت اسـت را کاهش می دهد ودر نتیجه فرصت کمتری برای خشک شدن ماهی شـما ایجاد می کند. در نهایت، از چسبیدن ماهی نیز پیش گیری می کند، کـه اغلب ترس بزرگی برای کباب پزها اسـت! چسباندن ماهی تمیز کردن یک BBQ را بـه یک کار بسیار دشوار تبدیل می کند. برای یک ماهی کامل، بسته بـه دستور پخت و نوع ماهی کـه می‌پزید، دمای ۳۶۰ درجه فارن هایت تا ۴۳۰ درجه فارن هایت «۱۸۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد» را پیشنهاد میشود.

اگر طبق معمولً روی کباب‌هاي‌ زغالی می‌پزید، این‌ها برای کباب کردن ماهی عالی هستند. بنابر این، وقتی صحبت از کباب‌هاي‌ گازی در مقابل زغال‌سنگ می شود، متوجه خواهید شد کـه زغال چوب طبق معمولً در هنگام کباب کردن ماهی بـه طعم بهتر کمک می کند. ا قبل از خواباندن ماهی، رنده‌هاي‌ گریل را کاملاً چرب کنید تا نچسبد، یا پیشنهاد می کنیم ماهی را روی یک ورق فویل چرب شده یا حتی بهتر، یک تخته چوبی قرار دهید. اگر قصد دارید ماهی را روی تخته چوب دود کنید، تخته را حداقل یک ساعت قبل در آب خیس کنید.

مطمئن شوید کـه پوست ماهی‌تان را گرفته‌اید، این یکی واقعاً بـه اسانی نادیده گرفته میشود، اما باید قبل از پختن، پوست ماهی را بسنجید. بـه طور طبیعی در طی فرآیند پخت، پوست سفت و منقبض می شود.

 

اگر پوستتان را نچسبانید، با یک تکه ماهی پیچ‌دار مواجه میشوید. میتوانید مقداری ماهی را مستقیماً روی گریل قرار دهید، با این حال، ماهی میتواند ظریف باشد، و اگر گریل بـه‌درستی آماده یا چرب نشده باشد، ماهی می تواند روی ان گیر کند، یا بدتر از ان؛ از طریق رنده‌ها متلاشی شود.

 

می توانید از یک سبد گریل استفاده کنید. برای فیله‌هاي‌ ظریف‌تر، پیشنهاد میکنم این فیله‌ها را روی لوازم جانبی مانند سبد گریل استیل ضد زنگ قرار دهید. سوراخ‌ها بـه ماهی اجازه میدهد تا تمام طعم چوبی را بـه دست آورد، زیرا میتواند بـه تمام ماهی نفوذ کند، بدون خطر افتادن بین توری‌هاي‌ پخت. از طرف دیگر، پوست ماهی را روی کاغذ قصابی قرار دهید، زیرا بـه ماهی اجازه می دهد بپزد در حالی کـه پوست بـه کاغذ قصابی می‌چسبد و بـه اسانی میتوان ان را دور انداخت.

 

سپس گزینه فویل وجوددارد. فویل یک راه عالی برای بخارپز کردن ماهی و معرفی ماریناد بـه فرآیند پخت اسـت. برای چیزی کـه کمی متفاوت اسـت، می توانید چند چوب رازیانه یا کرفس بگذارید و ان را روی ان قرار دهید.

بـه ازای هر اینچ ماهی، قانون کلی این اسـت کـه ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان گریل را درنظر بگیرید. بنابر این، برای مثال، اگر ماهی شـما ۲ اینچ ضخامت دارد، هر طرف را حدود شش تا هشت دقیقه کباب کنید. با یک دماسنج پخت و پز دمای کل ماهی را بررسی کنید.

 

۱۴۰ درجه فارن هایت «۶۰ درجه سانتیگراد» شماره جادویی برای پختن بیشتر ماهی ها اسـت و اگر در دمای پخته شده باشید، ساده تر از این نیست. بنابر این، یک گریل زغالی را داغ نگه دارید و قبل از این کـه ماهی را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید ماهی چند دقیقه استراحت کند، ان رابا دمای ۱۳۵ درجه فارن هایت «۵۸ درجه سانتیگراد» ببرید. مانند هر غذای دیگری، مقداری سوختگی بـه همراه خواهد داشت، اگر چه این بستگی بـه ضخامت ماهی دارد.

 

وقتی در حال یادگیری نحوه کباب کردن ماهی بدون پوست دریک باربیکیو هستید، مطمئن شوید کـه فقط یک‌بار ان را در حین کباب کردن برگردانید. ان را بـه طور مکرر نچرخانید و ورق ندهید زیرا احتمال شکستن ان در حین کباب کردن افزایش می‌یابد.

کباب کردن ماهی روی تخته چوبی روشی فوق العاده برای دادن طعمی عمیق و دودی بـه ماهی اسـت و اگر منقل زغالی یا سیگاری ندارید می تواند مفید باشد. اگر قصد دارید ماهی را روی تخته‌هاي‌ چوبی دود کنید، ان را حداقل یک ساعت در آب خیس کنید.

 

این یک مرحله بسیار مهم اسـت، زیرا این چیزی اسـت کـه از آتش گرفتن تخته چوب شـما در BBQ ساخته شده، BBQ مستقل یا اگر دریک آتشدان آشپزی می کنید پیش گیری می کند. پس از خیس شدن تخته را روی حرارت غیر مستقیم روی گریل قرار دهید. سپس تخته گرم می شود و گوشت را در حالی کـه آرام آرام می پزد دود می کند.

بهترین راه برای کباب کردن هر نوع دستور کباب‌پزی ماهی این اسـت کـه برای شروع پخت و پز عالی با رنگ ان شروع شود، سپس اجازه دهید بـه آرامی پخته شود تا کاملاً پخته شود.

 

اگر می خواهید بدانید کـه آیا ماهی شـما آماده اسـت، بـه سادگی بـه داخل حفره توجه کنید، زمانی کـه ضخیم ترین قسمت مات بـه نظر می‌رسد، تمام شده اسـت. مانند نحوه باربیکیو کردن ایمن مرغ، اگر دماسنج گوشتی در اختیار داشته باشید، بـه شـما کمک می کند. برای کباب کردن ماهی فقط مطمئن شوید کـه دمای ان در ضخیم ترین قسمت ۱۴۰ درجه فارن هایت «۶۰ درجه سانتیگراد» اسـت و تمام اسـت!

 

پیچیدن ماهی در فویل کاملاً ضد احمق اسـت و اگر میخواهید پوستی واقعاً ترد داشته باشید، پختن مستقیم روی ذغال عالی اسـت، اما صادقانه بگوییم کـه همه ی چیز بـه غذای نهایی بستگی دارد کـه در ذهن دارید.

 

ماهی‌هاي‌ روغنی مانند ماهی خال مخالی برای پخت مستقیم روی شعله عالی اسـت و این بـه این دلیل اسـت کـه ماهی کاملاً روغنی اسـت، بنابر این میتواند حرارت مستقیم گریل را تحمل کند. مایک تامکینز میگوید اگر ان را در دمای ۱۳۵ درجه فارن هایت «۵۸ درجه سانتیگراد» بردارید، مطمئناً خشک نخواهد شد.

سام وانستال می‌گوید: «این واقعاً بـه ماهی، دستور غذا و روش پخت بستگی دارد. اما اگر می خواهید یک فیله کامل از ماهی‌هاي‌ سفید دریایی مانند ماهی باس، هالیبوت یا ماهی کاد را کباب کنید کـه حدود ۱۵ دقیقه در دمای ۳۲۰ درجه فارن هایت «۱۶۰ درجه سانتیگراد» طول می کشد.

 

با نحوه باربیکیو کردن بوقلمون، زمان پخت خاصی را بر اساس وزن درنظر میگیرید. بـه طور مشابه در مورد نحوه کباب کردن ماهی، یک راه مطمئن برای تعیین زمان پخت برای هر ماهی این اسـت کـه بـه ازای هر اینچ ضخامت ماهی، ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان گریل درنظر گرفته شود.

 

علاوه بر درنظر گرفتن زمان پخت، توصیه میشود کـه اجازه دهید ماهی شـما بـه مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند تا قبل از کباب کردن بـه دمای اتاق برسد. سپس زمان کافی برای استراحت ماهی خود پس از خارج شدن از کباب بگذارید. طبق معمولً حدود سه تا پنج دقیقه زمان کافی برای استراحت ماهی اسـت و اجازه می دهد تا آب میوه‌ها بـه داخل قطعه ماهی شـما بریزد و ان را نرم‌ تر کند.

اگر می خواهید پوستی ترد و طعم دودی لذیذ داشته باشید، پختن ماهی مستقیماً روی ذغال بسیار عالی اسـت. ابتدا ماهی خودرا تمیز و فلس کنید، قبل از اضافه کردن مقدار کمی روغن زیتون بکر، مطمئن شوید کـه خشک اسـت. روغن نگرفتن ماهی و/یا گریل باعث چسبندگی پوست می شود و همه ی چیز از هم می پاشد. هنگامی کـه در حال پختن اسـت، ان را لمس نکنید.

 

همه ی دوست دارند ماهی ها را جابه‌جا کنند و نگاهی بیندازند، اما بـه این روند اعتماد کنید! پوست ماهی خودرا بـه سمت پایین رها کنید و زمانی کـه بـه دمای مناسب شـما رسید، مرتباً ان را بررسی کنید تا دمای ان را پیدا کنید.

 

برای فیله هاي‌ ظریف تر، بهتر اسـت روی لوازم جانبی مانند سبد گریل قرار گیرند. این همه ی نگرانی در مورد از هم پاشیدن ماهی و افتادن از شکاف هاي‌ گریل شـما را از بین می برد. و با یک سبد گریل هنوز طعم دودی را می‌گیرید. اگر سبد گریل ندارید و اگر در مورد یکپارچگی ساختار ماهی خود شک دارید، ان را در فویل بپیچید.

 

برگرفته از سایت تالاب