افزایش هوش هیجانی در کودکان یا EQ بسیار مهم است. به توانایی‌هایی که باعث می‌شود به شناخت و درک احساسات خود و اطرافیان برسید و آن احساسات را به خوبی کنترل کنید هوش هیجانی گفته می‌شود‌ که در این مطلب از جوان ایرانی به آن می‌پردازیم. درواقع پس از یادگیری هوش عاطفی و هیجانی، فرزند شما می‌تواند عواطف خود را کنترل کرده و واکنش بهتری در برخورد و ارتباط با دیگران نشان دهد.

روش‌های افزایش هوش هیجانی

در ادامه چندین روش را شرح می‌دهیم تا بتوانید فرزندانی با هوش هیجانی بالا را آموزش دهید.

با کودک خود همدردی کنید

البته همدردی با کودک، به معنای تائید او نیست، بلکه شما والدین گرامی باید به‌گونه‌ای رفتار کنید که فرزند شما احساس کند شما او را درک می‌کنید. همیشه راه درست را نیز به فرزند خود یادآوری کنید. درواقع سعی نکنید که بر روی اعتقادات شخصی خودتان پافشاری کنید، بلکه وضعیت پیش آمده را از دید فرزندان خود نیز ببینید. در این صورت باعث آرامش آن‌ها می‌شوید. درواقع بچه‌ها در بزرگ‌سالی نیز یاد می‌گیرند چگونه خودشان را آرام کنند. همچنین فرزندان شما همدردی با دیگران را نیز یاد می‌گیرند.

ابراز احساسات کودکان

به فرزندان خود اجازه دهید که احساساتش را بروز دهد. درواقع احساس آن‌ها را بی‌ارزش تلقی نکنید و باعث خجالت آن‌ها نشوید. اگر شما احساسات فرزندان خود را نادیده بگیرید، باعث می‌شوید که فرزندان احساساتشان را درون خودشان سرکوب کنند. اگر برخی از احساسات و رفتارهای فرزند شما نادرست است به او بگویید که راه درست چیست، اما نباید به او بگویید که هیچ‌گونه احساسی از او سر نزند. به‌عنوان‌مثال اگر فرزند شما برای رفتن به یک مکانی استرس دارد به او بگویید که من هم مانند شما استرس داشتم، بیا در موردش باهم حرف بزنیم و به این نتیجه برسیم که چگونه می‌توانیم استرس را کمتر کنیم‌‌‌. در این صورت باعث می‌شوید که فرزند شما بتواند احساسات خود را کنترل کند و یا نمایش دهد. درواقع از اینکه آن را بروز دهد شرم و خجالت نداشته باشد.

شما والدین باعث افزایش هوش هیجانی در فرزندان شده و آن‌ها می‌توانند درعین‌حال که به دیگران احترام می‌گذارند، احساسات خودشان را نیز بیان کنند.

به فرزندان خود گوش دهید

اگر هنگامی‌که کودک شما صحبت می‌کند به او گوش دهید، درنتیجه فرزندتان احساس می‌کند به خوبی درک می‌شود. دیگر کودکتان از شما فرار نمی‌کند و در مواقعی که استرس دارد باز هم به شما پناه می‌آورد و شما را یک پناه امن در نظر می‌گیرد.

آموزش مهارت حل مسئله

اگر شما عزیزان به فرزندان خود مهارت حل مسئله را آموزش دهید، درنتیجه کودکان نیز در موقعیت‌های مختلف می‌توانند عصبانیت و اضطراب خودشان را کنترل کرده و در آرامش کامل به ارائه‌ی راه حل بپردازد.

آموزش نام احساسات

از آنجایی که کودکان دایره واژگان نامحدودی در مورد توصیف احساسات خود دارند، بنابراین نیاز است که او را تشویق کنید تا دایره واژگان عاطفی گسترده‌ای برای خودش بسازد. حتی برخی از کلمات را به او یاد دهید. مثلاً اگر از موضوعی ناامید شده است، به او بگویید الان غمگین شدی درسته؟ به فرزند خود آموزش دهید که احساس غم و خوشحالی در زندگی طبیعی است.

از دعواها فرصت بسازید

هنگامی که دعوا و جر و بحث پیش می‌آید، سعی کنید به فرزندتان اجازه دهید بتواند رفتار تند خودش را کنترل کند. مثلاً وقتی برای او‌ وسیله دلخواهش را نمی‌خرید، بگویید این‌که ناراحت باشی طبیعی است، ولی ما امروز آن اسباب بازی را برایت نمی‌خریم.

مزایای بالا بودن هوش هیجانی

افرادی که دارای مهارت هوش هیجانی هستند، به بیماری‌های افسردگی و سایر بیماری‌های روانی کمتر مبتلا می‌شوند. اگر فرزند شما بتواند در هنگامی که عصبانی است خودش را آرام کند، در شرایط سخت نیز می‌تواند بهتر عمل کند و درنتیجه رابطه سالم‌تری نسبت به فردی دارد که هنگام عصبانیت هر چیزی که دلش می‌خواهد را به زبان می‌آورد.

♦ اگر برای افزایش هوش هیجانی بچه‌های خود تلاش کنید، وقتی فردا آت بچه‌ها بزرگ شوند، روابط بسیار بهتری را با اطرافیان خود دارند.

♦ طی تحقیقات انجام شده، والدین اگر خودشان دارای هوش هیجانی بالا باشند درنتیجه احتمال اینکه فرزندانشان نیز هوش هیجانی بالا داشته باشند بسیار زیاد است.

♦ مدیریت هیجانات زندگی به سلامت جسمی و روانی فرد کمک زیادی می‌کند.

♦ کودکانی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، مسئولیت پذیری زیادی دارند. این‌گونه بچه‌ها کارهای خودشان را سروقت انجام داده و هیچ‌وقت دیگران را سرزنش نمی‌کنند.

♦ احساسات خود را به موقع نشان می‌دهند و هیچ موقع دستپاچه نمی‌شوند.

♦ افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، عملکرد تحصیلی آن‌ها نیز بهتر است و تمام توان خودشان برای پیشرفت خود و اطرافیان به کار می‌گیرند.

♦ چنین افرادی می‌توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کرده و آن‌ها را به مسیری که سودمند است هدایت کنند.

♦ افراد دارای هوش هیجانی بالا به خوبی دیگران را درک کرده و با آن‌ها همدلی می‌کنند.

♦ شخصیت اجتماعی قوی دارند و ارتباط خوب و هدفمند با دیگران داشته و در هر حالتی هویت خود را حفظ می‌کنند.

 

تلاش والدین برای افزایش هوش هیجانی کودکان

همه ما تمایل داریم که فرزندانمان بهترین زندگی را داشته باشند، در بزرگ‌سالی به افرادی شاد و سازگار تبدیل شوند و بتوانند بهترین نسخه از خودشان باشند. اما برای این کار نیاز است که برای توسعه هوش هیجانی آن‌ها تلاش کنیم.

به آن‌ها آموزش دهیم که باید در بازی‌های مناسب سن خودشان شرکت کنند و کمکشان کنید تا با مفاهیمی مانند برنده یا بازنده بودن آشنا شده و همچنین نوبت گرفتن در بازی را آموزش ببینند.

شما والدین عزیز باید بتوانید به این سؤالات پاسخ دهید و در زندگی آن‌ها را عملی کنید.

به فرزندان خود کمک کنید تا در موقعیت‌هایی که چالش برانگیز هستند، اعتماد به نفس کافی را پیدا کنند.

به فرزندان خود کمک کنید تا مهارت و دانش کافی را در این زمینه به دست آوردند، علاقه‌شان را کشف کنند و آن را توسعه دهند‌.

آیا مهارت تصمیم‌گیری را با فرزندان خود تمرین می‌کنید و به آن‌ها آموزش می‌دهید که به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشند؟

به عنوان یک خانواده و والدین چه کاری انجام می‌دهید تا فرزندان شما انرژی کافی برای بیان احساساتشان را داشته باشند؟

آیا شما والدین عزیز خودتان در مدیریت و کنترل احساسات خود حتی در مواقع خشم، عصبانیت و سختی موفق هستید؟

آیا می‌توانید تشخیص دهید که کودک شما چه زمانی احساس ناراحتی دارد و به او مدیریت احساسات خودش را یاد می‌دهید؟

آیا برای فرزندان خود الگو هستید و آن‌ها از شما آرامش را فرا می‌گیرند؟

چگونگی مدیریت و مربی‌گری احساسات

برای اینکه والدین بتوانند در مدیریت احساسات خود و کودکان خود موفق باشند، نیاز است که ۵ مرحله را رعایت کنند.

آگاهی از احساسات کودک خود

والدین علاوه بر اینکه باید به احساسات خودشان آگاه باشند، نسبت به احساسات فرزندانشان نیز لازم است که حساس بوده و به آن‌ها کمک کنند تا بتوانند احساساتشان را تقویت کنند.

احساسات به عنوان فرصتی برای ارتباط

هیچ‌وقت نباید احساسات را به ناراحتی در نظر بگیرید. بلکه این‌گونه احساسات فرصتی هستند برای ارتباط بیشتر با فرزندتان و این موضوع می‌تواند یک چالش در زندگی شما باشد.

گوش دهید و او را تأیید کنید

هنگامی که فرزند شما صحبت می‌کند تمام توجه خود را به او محکوم کرده و گوش دهید و حتی برخی از کلمات فرزند خود را بازگو کنید،تا فرزند شما به خوبی متوجه شود که شما او را درک می‌کنید.

به احساسات کودک خود برچسب نزنید

هیچ‌وقت پس از صحبت کردن کودک خود او را سرزنش نکنید، بلکه حتی واژگان و کلماتی به او یاد دهید تا بتواند احساسات خود را بیان کند.

حل کردن مشکلات در محدودیت‌ها

به فرزندان خود آموزش دهید تا بتوانند در هر مرحله‌ای از زندگی با تمام مشکلات و محدودیت‌ها مهارت‌های حل مسئله را آموزش ببینند و با احساسات خود به خوبی کنار بیایند.

 

سخن پایانی:

مهارت‌های هوش هیجانی نه تنها در کودکان بلکه در بزرگ‌سالان نیز باعث ایجاد روابط بهتر و دوستی‌های عمیق‌تر می‌شود. در این مطلب از جوان ایرانی مواردی که را که باعث افزایش هوش هیجانی می‌شود را شرح دادیم.

 

مطالعه مطلب در سایت مرجع