در بازار آهن آلات به طور کلی ورق ها به دو دسته ورق گرم (ورق سیاه ) و ورق سرد (ورق روغنی ) تقسیم بندی می شوند . قیمت ورق آهن با توجه به نوع ورق و کیفیت آن و همچنین فرآیند تولید ورق متغییر است . در این مقاله قصد داریم تا شمارا با یکی از انواع ورق یعنی ورق روغنی یا همان ورق سرد آشنا کنیم و سپس به بررسی کاربرد آن و قیمت ورق آهنی بپردازیم .

ورق روغنی چیست ؟

ورق های روغنی همان ورق های سرد هستند که توسط فرآیند نورد سرد تولید می شوند . فرآیند نورد سرد نسبت به فرآیند نورد گرم پیچیده تر است و در دمایی به اندازه اتاق انجام می شود در این فرآیند ورق ها را با ضخامت  بالا به ورق هایی با ضخامت پایین تبدیل می کنند . در این فرآیند ورق های نورد شده شکل ظاهری بهتری نسبت به ورق های گرم دارند و به دلیل پیچیده تر بودن فرآیند نورد سرد نسبت به نورد گرم قیمت ورق آهن آنها بالاتر از قیمت ورق آهن نورد گرم است .

ورق های روغنی با توجه به مراحل صورت گرفته بر روی آنها و همچنین نوع آلیاژی که در آن ها استفاد ه شده است به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : ورق های معمولی  ، ورق های نیمه کششی ، ورق های فوق کششی . ورق st12 یک نوع از ورق معمولی است و ورق st 13  و  st 14  به ترتیب ورق نیمه کششی و ورق فوق کششی هستند . در ورق های روغنی ضخامت ورق نیز متغییر است و از ۳ دهم ملی متر تا ۳ میلی متر است .

ویژگی های ورق روغنی

یکی از ویژگی های ورق های روغنی تحمل بالا در برابر فشار است یکی دیگر از ویژگی های آن شکل ظاهری آن است که به د لیل پلیش زدن در پی فرآیند آماده سازی شکل ظاهری خوبی به خود میگیرد . و یکی از دلایل دیگر بالا بودن قیمت  ورق های روغنی در بازار قیمت ورق آهن شکل ظاهری آن در فرآیند پلیش زدن است .

کاربرد های ورق روغنی

ورق های روغنی به دلیل شکل ظاهری آنها معمولا در موارد  ظاهری  کاربرد دارند یکی از کاربرد های ورق های روغنی استفاده از آنها در ساخت محصولاتی مانند : لوازم خانگی وسایل فلزی و همچنین مبلمان ها  و وسایل برقی است . یکی دیگر از کاربرد های ورق های روغنی استفاده از آن ها به عنوان ورق پایه در تولید ورق های گالوانیزه است . همچنین پایه  و اساس در تولید ورق های رنگی نیز همان ورق روغنی است به همین دلیل در بازار قیمت ورق آهن ، ورق های روغنی قیمت بالا تری نسبت به دیگر ورق ها دارند .

قیمت ورق آهن و ورق روغنی

امروزه در بازار قیمت ورق آهن، قیمت ورق های روغنی به دلیل مسائلی مانند: بورس کالا و نوسانات ارز متغییر است. و قیمت ورق آهن معمولا روز به روز بالا تر می رود. عمده دلایلی که ممکن است بر روی قیمت ورق آهن اثر بگذارند عبارتند از: نوسانات بازار، بورس کالا ، میزان عرضه و تقاضا . به همین دلیل بهتر است برای پروژه های عظیم ابتدا قیمت ورق آهن را بررسی کرده و در بهترین زمان اقدام به خرید ورق روغنی کنید.