سردردهای خوشه ای با دوره های ناگهانی، سردردهای مکرر و شدید که هر روز (یا تقریباً هر روز) برای هفته ها ، ماه ها یا حتی سال ها اتفاق می افتد ، مشخص می شوند. درد ناشی از این بیماری بسیار شدید است ، گاهی اوقات این اختلال “سردرد انتحاری” نامیده می شود . سردرد خوشه ای در یک طرف سر و اغلب با چشمان قرمز یا ملتهب و همچنین ترشحات از بینی همراه است.

 

سردرد خوشه ای نسبتاً نادر است (بین ۰٫۱ تا ۰٫۳ درصد از جمعیت رخ می دهد) ، اما بیشتر در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال رخ می دهد. علاوه بر این ، مردان احتمالاً دو برابر آن را تجربه می کنند.

 

علائم سردردهای خوشه ای :

سردردهای خوشه ای به عنوان درد شدید در یک طرف سر ایجاد می شوند ،سردردهای خوشه ای به عنوان درد شدید در یک طرف سر ایجاد می شوند ، که معمولاً از اطراف یک چشم شروع می شوند . شدت این درد به عنوان سوزش ، لرزش یا سوراخ شدن بسیار شدید توصیف می شود . این ممکن است با یکی از تعدادی از علائم اضافی همراه باشد ، از جمله:

صورت قرمز و عرق کرده

قرمزی و التهاب در چشم

افتادگی پلک

انقباض شدید مردمک

آبریزش بینی

تورم صورت

بی قراری و ناتوانی در نشستن و یا دراز کشیدن

 

مدت سردرد معمولاً ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است. با این حال ، می تواند تا سه ساعت ادامه یابد. حملات تمایل به هم گروهی دارند و بیماران هر روز بین یک تا هشت دوره درد در روز را تجربه می کنند. سردردهای خوشه ای معمولاً در ساعات مداوم روز – اغلب اوقات شب – رخ می دهند و غالباً فصلی هستند و بیشتر در بهار یا پاییز بوجود می آیند.

 

علائم سردردهای خوشه ای, سردردهای مکرر و شدید سردرد خوشه ای نسبتاً نادر است، اما بیشتر در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال رخ می دهد

 

علل سردرد خوشه ای :

مانند سایر اختلالات سردرد ، علت دقیق سردرد خوشه ای ناشناخته است. با این حال ، محققان افزایش فعالیت در ناحیه مغز هیپوتالاموس را مشاهده می کنند ، که با تنظیم چرخه خواب و بیداری و ریتم بیولوژیکی همراه است ، بنابراین شواهد در حال افزایش وجود دارد که نشان می دهد مشکلی در اینجا منجر به حملات می شود. علت اصلی سردرد ، اتساع رگها با فشار بر عصب سه قلو است ، عصبی که همراه با احساس صورت و همچنین حرکت است.

 

در حالی که محرکها بر سردردهای خوشه ای مانند میگرن یا انواع دیگر تاثیر ندارند ، اما برخی رفتارهای مشخص وجود دارد که باعث این نوع سردرد می شود. چندین عامل خطر برای این شرایط وجود دارد:

استعمال دخانیات

مصرف الکل

سن بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی

مردان دو برابر زنان احتمال ابتلا به این بیماری را دارند

سابقه خانوادگی

 

علائم سردردهای خوشه ای, سردردهای مکرر و شدید سردرد خوشه ای را می توان به راحتی با میگرن اشتباه گرفت

 

تشخیص سردردهای خوشه ای :

تشخیص صحیح این بیماری آسان نیست زیرا هیچ آزمایشی برای آن وجود ندارد. نکته جالب تر این که سردرد خوشه ای را می توان به راحتی با میگرن اشتباه گرفت. در اصل اگر بیمار حداقل ۵ حمله داشته باشد كه با یكی از موارد زیر مشخص شود ، بیمار مصمم است كه آن را داشته باشد:

درد شدید در یک طرف سر

سردرد همراه با حداقل یکی از علائم دیگر این بیماری است.

تعداد دفعات حمله یک روزه تا هشت ساعت در روز

 

آزمایش بالینی برای سردرد خوشه ای شامل تصویربرداری از مغز یا MRI است ، که اغلب برای مواردی که بیماران به درمان های استاندارد پاسخ نمی دهند و یا از سایر شرایط تمایز  هستند ، اختصاص دارد.

 

علائم سردردهای خوشه ای, سردردهای مکرر و شدید آزمایش بالینی برای سردرد خوشه ای شامل تصویربرداری از مغز یا MRI است

 

درمان سردردهای خوشه ای :

درمان سردرد خوشه ای معمولاً یک فرآیند فردی است و ممکن است آنچه برای یک شخص مفید باشد ، برای دیگری نباشد. به طور گسترده ، درمانها را می توان به روشهای حاد برای حملات بعد از شروع و مواردی که پیشگیرانه هستند ، تقسیم کرد.

 

درمان ها شامل موارد زیر است:

اکسیژن: یک درمان رایج که در بیمارستان صورت می گیرد شامل تحویل اکسیژن خالص از طریق ماسک با مخزن است. با این روش درمان ، کاهش چشمگیر علائم در مدت ۱۵ دقیقه مشاهده می شود.

 

تریپتانس: تجویز این دارو یک درمان متداول برای سردردهای خوشه ای و میگرنی است. داروی سوماتریپتان به ویژه در استفاده از حملات هنگام تزریق در بیمارستان مؤثر است ، در حالی که به صورت اسپری بینی نیز موثر است. علاوه بر این ، نوع دیگری ، زولمیتریپتان ، به عنوان اسپری بینی در دسترس است.

 

اکترووتید: ایده تزریق اکتروتیید این است که از سوماتوستاتین شیمیایی مغز تقلید می کند. اگرچه به طور کلی به اندازه تریپتانها مؤثر نیست ، اما در بعضی موارد این رویکرد بسیار خوب عمل می کند.

 

بی حسی موضعی : بی حسی موضعی مانند لیدوکائین که معمولاً از طریق بینی انجام می شود ، همچنین می تواند جلوی درد را بگیرد.

 

دی هیدروژروتامین: داروی دیگری که در درمان میگرن نیز به کار می رود ، دی هیدروژروتامین در هنگام تزریق ، در بهبود علائم مؤثر است.