وال پست یک کلاف می باشد با طول های مشخص، برای اینکه دیوار یکپارچه عمل کند، وال پست را اجرا می کنیم. در اصل برای اینکه دیوار با اسکلت سازه درگیری خوبی داشته باشد از وال پست استفاده می کنیم. در فرهنگ لغت به معنی نگهدارنده دیوار می باشد. 

در این مقاله، درباره ی آن بحث می کنیم پس اگر شما هم می خواهید اطلاعات کاملی درباره ی آنها داشته باشید و اینکه چرا اصلا از آنها استفاده می کنیم، تا انتها این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

اعضای غیر سازه ای ساختمان مثل دیوار اگر به صورت اصولی با اسکلت سازه ای ساختمان درگیر نباشند در هنگام وقوع زلزله فرو می ریزند و علاوه بر خسارت های مالی، خطرناک نیز می باشد و ممکن است تلفات جانی هم به بار آورد مثل زلزله ی کرمانشاه در آبان ماه ۱۳۹۶ که در اکثر ساختمان ها به ویژه مسکن مهر، این نوع خرابی ها بسیار دیده می شد.

 

نحوه ی اجرای وال پست

وال پست ها به روش های مختلفی، اما اکثرا به صورت تیر و ستون طراحی و اجرا می شوند البته وال پست قائم و افقی نیز داریم که وال پست قائم در زمانی که دهانه شما بزرگ باشد از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا در دهانه جوش می شود.

 

وظیفه ی آنها

وظیفه ی اصلی آن انتقال نیروهای حاصل از باد و زلزله از دیوار به قاب می باشد که باعث استحکام بیشتر دیوار و جلوگیری از تخریب آن می شود.

 

عدم اجرای وال پست توسط مهندس ناظر

به دلیل اینکه وال پست وظیفه ی ایجاد درگیری دیوار با اسکلت سازه را دارد تا در صورت بروز باد و زلزله از ریزش دیوار جلوگیری کند، اگر طبق نقشه ها مهندس ناظر آن را اجرا نکند و بعدا در اثر زلزله و ریزش این دیوار و آسیب رسیدن به فردی، یکی از افرادی که مقصر خواهد بود مهندس ناظر می باشد.

 

عدم وجود وال پست در نقشه های اجرایی

طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بررسی نقشه ها جز وظایف مهندس ناظر و مجری می باشد، بنابراین اگر در دیوار مورد نظر بایستی وال پست شود اما در نقشه های اجرایی نشان داده نشده است، باید دستور اصلاح نقشه از طرف مهندس ناظر به مجری داده شود.

بنابراین اجرای صحیح وال پست ها وظیفه ی مهندس ناظر سازه و مهندس ناظر معمار می باشد در این حین مهندس ناظر سازه وظیفه ی کنترل اجرای صحیح وال پست از نظر الزامات سازه ای و لرزه ای و مهندس ناظر معمار هم وظیفه ی کنترل اجرای دیوارهای داخلی وال پست ها را دارند.

 

۱۰ نکته ی مهم اجرایی درباره ی اجرای وال پست

۱. در هنگام اجرای وال پست ها حتما از شاغول بودن آنها مطمعن شویم.

۲. موارد مربوط به وال پست، قبلا توسط دستور کار به سازنده یا مجری ابلاغ شده باشد.

۳. قبل از بتن ریزی تیر بتنی حتما بایستی بیس پلیت در زیر و روی تیر بتنی در محل اجرای آن به کار گذاشته شود.

۴. قبل از اجرا و جوشکاری وال پست ها ابعاد داخلی فضاهای ساختمان اندازه گیری کنیم تا بعد از اجرای دیوار چینی، مشکلی پیش نیاید.

۵. برای گیرداری بیشتر وال پست افقی، در فواصل ۱ تا ۱.۵ متر با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۴ و یا بالاتر، آنها را به سازه سقف متصل می کنند.

۶. در صورتی که در تیر بتنی بیس پلیت به کار گذاشته نشود، باید میلگرد در تیر مورد نظر کاشته شده و پروفیل وال پست به آن جوش داده شود و یا پلیت ها را توسط رول بولت به تیرها از بالا و پایین متصل کنیم.

۷. در وال پست های عمودی باید در فواصل ۱ متر به ۱ متر با استفاده از میلگرد آجدار نمره ۱۰، شاخک هایی را به قوطی یا نبشی های وال پست جوش دهیم تا گیرداری لازم بین تیغه و وال پست تامین شود و دیوار مورد نظر عملکرد بهتری داشته باشد.

۸. در قسمت هایی که وال پست در کنار ستون قرار می گیرد باید وال پست با ستون یک فاصله ی حدودا ۴ تا ۵ سانتی متری داشته باشد تا در هنگام وارد شدن بارهای جانبی از جمله زلزله ستون فشار جانبی به دیوار وارد نکند، لازم به ذکر است که این فاصله خالی را باید با مصالح نرم مانند یونولیت پر کنیم.

۹. پروفیل های مورد استفاده برای ساخت وال پست حتما باید ضد زنگ خورده باشند و جهت اتصال بهتر آنها با دیوارهای اطراف و همچنین جهت جلوگیری از ایجاد ترک های ناشی از حرکت های جانبی ساختمان در مرحله ی نازک کاری، روی وال پست ها ها رابیتس (توری) بکشیم و با سیم مفتول محکم کنیم.

۱۰. حداقل پروفیل مصرفی برای وال پست، نبشی ۵ می باشد اما بهتر است از نبشی ۶ استفاده کنیم. و در صورتی که پروفیل وال پست از طرف طراح سازه دوبل نبشی انتخاب شده باشد، بهتر است که در هنگام ساخت وال پست، دهانه ی آن ۱ سانتی متر بیشتر از ضخامت دیوار مربوه در نظر بگیریم تا تیغه کاملا داخل دیوار قرار بگیرد.

 

منبع: https://omranweb.com/wall-post